Berimankah Kita?

Hidayatul Afzam | 3/29/2013 10:58:00 AM | 6Comments |
 

Kadang-kadang aku terfikir sejenak, bagaimana sahabat-sahabat Rasulullah dulu boleh tabah, kuat melawan musuh-musuh Islam, tomahan dari orang kafir, seksaan demi seksaan. Padahal kita, umat akhir zaman ni, baru ditolak bahunya sedikit, dah nak jatuh, lemah, rasa penat dengan dugaan Allah, rasa putus asa dengan rahmat Allah.

Jawapannya,
Keimanan kepada Allah.


Lemah sangat iman kita. Allah baru gertak sikit, kita dah putus asa. Murung tak tentu pasal. Terasa nak bunuh diri. Allah mahu berikan kita Syurga tapi kita tolak, malah kita ambil jalan ke Neraka. Nau'zubillah. Iman dalam diri seorang muslim tu amat penting. Hanya dengan iman akan menjadi pemangkin kepada jati diri mukmin sebenar di sisi Allah ibarat cahaya yang menerangi terowong gelap yang dilalui setiap manusia.
"Aliff Laam Miim. Adakah mereka sangka mereka akan dibiarkan dengan berkata, 'Kami beriman' dan tidak akan diuji...?"
[al-Ankabut, 29:1-2]
ORIGINAL HIDAYATUL AFZAM® 
█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║ 
Verified Official by Blogspot

6 comments:

NuRuL AtiQAh said...

assalamuaalaikum . segmen tamat malam nih , maybe sempat lagi untuk join :)

http://girlbloggie.blogspot.com/2013/03/segmen-fun-fun-of-me-by-nurul-atiqah.html

NARBANA said...

nice entry (:

NUR SABRINA FIRZANAH said...

betul tu . nak kuatkan iman , macam2 dugaan datang . tapi dugaan tu pasti ada hikmahnya kan ? hehe

sayidah napisah said...

iman kita hanya senipis bawang.

Norfanil said...

Iman kita tak kuat.. sekali dugaan datang cepat betul goyah...

yatd said...

betul tu....

Click Like and Receive all updates via Facebook.

Tutorial By | JiwarOsak

 
This Territory was created by Princess_1405. Credits →