Tak boleh ke tunjuk gambar bersama orang tersayang dekat umum?

Hidayatul afzam | 2/13/2013 09:41:00 PM | 5Comments |

Sebelum itu , aku nak bagitahu awal-awal yang idea nak buat entry ni datangnya dari cik yuyu. So, aku credit ke cik yuyu la , sedang aku baca blog dia, aku terbaca la satu tajuk yang sangat menarik perhatian*bagi aku la*. apa terk?? Hurmm..alkisahnya pasal tak boleh tunjuk gambar kita dengan orang yang kita sayang dekat umum . Awal-awal ceritanya dorang cakap pasal melukis kartun, kan haram lukis kartun, sebab nanti di akhirat kelak, dia akan mintak kita nyawa, ye la, kita dah lukis jasad perfect dia, dia nak la nyawa dari kita.

Okey dah. cukup sampai situ. barulah dorang sambung pasal yang tayang gambar tu plak. Aku tertanya-tanya jugak sebab apa yerk..hmm. Bila baca bagi habis, baru aku faham.

Kita kan berada di dunia yang serba moden. Internet di hujung jari jari je. Banyak la laman sesawang yang sosial dan tak sosialnya. Contohnya , blog, facebook , twitter , myspace , tumblr dan macam macam lagi. Kalau nak sebut satu, satu, penuh satu muka agaknya. hehe.  Untuk apa kita guna laman tu semua? Sudah semestinya la kan untuk berkongsi apa jua termasuk mencari kawan. :)

Dalam tu, mesti kita ada letak gambar kita. mungkin bukan gambar kita aje lah. Sudah semestinya gambar bersama keluarga, mak ayah, kawan-kawan dannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn buat hati tercinta. *Panjang bebenor dan aku.hehe* Bersama buah hati tercinta tak tahan orw. Alah, kalau tengok zaman sekarang, biasa la tu letak gambar si dia. Aku ada juga letak sebelum ni, bukan kat sini la. Saje nak tayang, tapi tu masa zaman muda-muda la. Sekarang dah takde, aku dah padam. Kebanyakan la,
 kalau dah letak gambar dengan buah hati mesti nak yang sweet mueet kan , yang nampak loving loving gitu . jadi orang akan nampak kita bahagia kan kan . Tapi takpelah, kita cakap pasal gambar dengan orang yang halal (suami/isteri) aje la.
Aku anggarkan korang mesti tertanya-tanya kan, pasaipa kita tak boleh tunjuk gambar kita dengan orang tersayang secara umum??... kalau dah nama nya letak gambar tu , orang mesti la tengok , tak kira lah sama ada orang tu dengan sendiri nya nak tengok atau pun orang yang sememang nya stalker kan , yang suka sangat nak ambik tahu hal kita kan . kompem lah bukak, tengok gambar kita tu . kalau orang bukak , bukannya dia tengok saje, mesti ada komennya. Kot-kot la dia tidak berkenan dengan gambar tersebut dan mengatakan "cehhh, tak padan lansung aku tengok diorang , sorang putih sorang hitam !! " ...kan ke doa yang tidak baik tu ...

Kadang tu ada jugak yang pandang serong ngan kita dan gtaw "hmmmm , nanti nanti orang lain lah ni , tak lama punya " ....doa lagi tu. bukan benda tu haram, tapi fikir la akibatnya...kan setiap kata-kata tu kan doa..

Macam takut juga kan , biasa lah , hidup ni bukan semua orang suka kita . kita hanya manusia . tak boleh nak buat semua orang senang dengan kita . kadang kadang kita tak buat apa apa pun , tapi atas sebab kita ada apa yang dia tak ada , so dia pun marah sangat dengan kita . doa untuk menjatuhkan orang lain mungkin tidak termakbul , tapi , elak lebih baik daripada kita terus di doa untuk mendapat sesuatu yang tidak baik ...

Mende ni tak haram pun. hak masing masing la sama ade nak letak atau pun tidak . kalau nak letak, letak ajelah . hehe . insyaAllah , pertemuan , perpisahan , ajal , maut , jodoh , semua di tangan tuhan , kita hanya merancang . kalau dia memang jodoh kita , maka dia tetap akan jadi jodoh kita , kan kan ?... insyaAllah . :)

sama sama lah kita harapkan yang terbaik untuk diri kita semua ...amin ...

 APA KATA ANDA PULAK??
 ORIGINAL HIDAYATUL AFZAM®
 █║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
Verified Official by Blogspot

5 comments:

arituarini said...

jgn la letak2 gmbar keterlaluan..kdg2 ada yg over sgt..biarpun dah kwin..

Farah Waheda Wahid said...

kakak always believe...keeps your private life private... ^_^

Unknown said...

yes ! i like this entry :)) sangat setuju !!

Unknown said...

salam kenal adik..n folow sini jugak. Tak salah pun nk letak.. cuma ada batas2 nya kalau yg bukan muhrim tu lah kan. Kalau tnjuk gmbar bf tu bagus jugak.org takut nk gangu bf adik nnti. hehehe

zahidahwahid said...

boleh je kot... tapi jangan over...

Click Like and Receive all updates via Facebook.

Tutorial By | JiwarOsak

 
This Territory was created by Princess_1405. Credits →